High Peak rakentaa kiinnostavia brändejä
High Peak Finland Oy:n toimitusjohtajalla Teijo Virtasella on yli kolmenkymmenen vuoden kokemus tuotteistamisesta ja brändäämisestä. Myös High Peak vietti juuri 20-vuotisjuhliaan.
– High Peakin toiminta on alkanut niin sanotusta kovasta tavarasta eli avaimenperistä, pinsseistä ja sen sellaisesta. Ensin myytiin tukkuun ja siitä sitten homma kehittyi suoraan B2B-asiakkaille myymiseksi, Virtanen kertaa.

High Peakin brändivalikoimaan kuuluu muun muassa WRC-rallisarjan ja Suomen jääkiekkomaajoukkueen Leijona-tuotteet. Näitä varastoidaan ja toimitetaan asiakkaille Logistikas Oy:n Lakarin logistiikkakeskuksessa Raumalla.
– Olemme toimittaneet WRC-tuotteita kaiken kaikkiaan yli 70 maahan, ja kuukausittain Raumalta lähtee tavaraa keskimäärin 45 eri maahan. Suurimpia kohdemaita ovat Englanti, Espanja, Viro, USA ja Japani, Teijo Virtanen kertoo.
– WRC-tuotteet menevät 95-prosenttisesti ulkomaille, kun taas Leijona-tuotteissa suhde on toisin päin.
Miksi juuri Rauma?
High Peak on varastoinut WRC- ja Leijona-tuotteita Raumalla syksystä 2018 alkaen. Aiemmin tuotteita varastoitiin Puolassa sekä Turussa eri toimijoiden varastoissa. Sekä WRC- että Leijona-tuotteilla on omat verkkokauppansa, ja tilauksia satelee tasaisesti ja toimituksia lähtee päivittäin eri puolelle Suomea ja maailmaa. Logistiikkatoiminnan tehokkuus ja tarkkuus ovat tärkeässä osassa.
– Lähdimme etsimään muita vaihtoehtoja logistiikkakokonaisuudelle. Etsimme kumppania koko Euroopan tasolla ja kilpailutus tehtiin Euroopan-laajuisesti. Toki ajatuksena oli, että olisi hienoa löytää hyvä kotimainen toimija, High Peakin toimitusjohtaja Teijo Virtanen sanoo.
“Aiemmin WRC-tuotteiden varasto oli Puolassa. Päätimme hakea uutta logistiikkakumppania ja keskeistä sijaintia Euroopassa. No, minä ajattelin että Rauma on kyllä aika keskeinen.”
– Teijo Virtanen
Tarjolla oli muitakin vaihtoehtoja, mutta pääsyynä oli luottamus Logistikas Oy:n omistajiin ja yhtiön pitkä historia alalla.
– Asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä ja suoraan, mikä helpottaa yhteistyötä merkittävästi, Teijo Virtanen kuvailee.
Logistikas Oy:n toimitusjohtaja Toni Brigatti on kiitollinen luottamuksesta. Yhtiö panostaa verkkokauppalogistiikkaan tällä hetkellä vahvasti. Lakariin rakennettaan varastoautomaatiojärjestelmää kevään 2019 aikana ja myös verkkokauppaintegraatio on työn alla.
– Tarjouskilpailu oli kova mutta reilu. Kilpailu on logistiikka-alalla kovaa, joten me teemme parhaamme joka päivä, jotta asiakkaamme liiketoiminta hyötyisi tehokkaasta logistiikkakumppanista, Brigatti summaa.

Teijo Virtasen teesit menestyvään verkkokauppaan
1. Brändin tulee olla kiinnostava
- Brändistä voi rakentaa suuremman kuin itse tuote tai palvelu on (esim. CAT on brändinä tunnetumpi kuin Caterpillar-maansiirtokoneet).
- Brändiä pitää pystyä jalostamaan ja tuotteistamaan. Tuotteistuksen ja malliston pitää olla myyviä.
- Kun brändi tuotteistetaan, tuotteiden laatutason pitää vastata brändiä. Jos tuote ei vastaa odotuksia, niin toista kauppaa ei tule.
2. Markkinonti
- Minkälainen sisältö luodaan kullekin brändille ja kohderyhmälle, jotta se kuluttajan kohdatessaan puhuttelee oikealla tavalla ja aiheuttaa ostopäätöksen syntymisen?
- Mistä ja miten ihminen löytää tuotteet ja kohtaa brändin?
3. Verkkokaupan tekniikka on iso osa asiakaskokemusta
- Mobiilin kautta tulee yli 70 % kävijöistä.
- Käytön helppous – palvelu tulee taskuun, enää pelkkä pöytäkone ei riitä.
- Verkkokaupan tulee toimia eri laitteilla ja alustoilla niin, että kuluttajakokemus pysyy positiivisena ja että brändin ilme säilyy laadukkaana.
4. Logistisen ketjun pitää olla nopea ja tehokas
- Pakkausten pitää olla asialliset jotta asiakaskokemus on yhdenmukainen.
- Jälkihoito ja asiakaspalvelu, esimerkiksi tilauskyselyihin vastaaminen nopeasti ja tarkasti.