Logistikas Oy – Logistiikkapalvelut

Markus Viitasen elämään meri kuuluu erottamattomasti

Logistikas Oy:n myyntipäällikkö Markus Viitasen löytää jo aikaisin keväällä veneeltään tekemästä kevätkunnostusta.

Markus Viitanen veneensä kevätkunnostuspuuhissa.
Markus Viitanen veneensä kevätkunnostuspuuhissa.

Vuoden 1972 vuosimallinen, Porvoossa valmistettu Adventurer on ollut suvun omistuksessa alusta alkaen, mutta Markuksen haltuun se siirtyi vuonna 2015.

- Venehän ei oikein koskaan tule valmiiksi. Aina siitä jotain pientä laitettavaa löytää ja seuraavan talven korjauslistalle kertyy tehtävää. Tällä hetkellä työn alla on polttoainelinjaston uusiminen, myyntipäällikkö Viitanen kertoo.

- Asiakkaan kuulumisten kysely ja yleisen fiiliksen aistiminen ovat iso osa ammattitaitoa. Näistä paattihommistakin saa asiakkaiden kanssa hyvin jutunjuurta tarvittaessa.

Oman veneilyharrastuksen lisäksi meri on läsnä myös toisessa harrastuksessa, Rauman Meripelastusyhdistyksessä. Viitanen on yhdistyksen varapuheenjohtaja ja toiminnassa mukana erittäin aktiivisesti.

- Yhdistys otti vastaan viime vuonna Torniosta Raumalle uudelleensijoitetun PV4-luokan meripelastusaluksen. Alukseen tehtiin erittäin mittavat remontit, joten kalusto on hyvässä kunnossa Raumalla. Meripelastusoiminta vetää puoleensa myös nuorempaa väkeä, joten perinteisesti merihenkisenä porukkana tunnetut raumalaiset ovat sitä kyllä myös nuoremmassa polvessa.

Logistikas Oy:n myyntipäällikkö Markus Viitanen
Logistikas Oy:n myyntipäällikkö Markus Viitanen.

Työkin on sataman ja meren mahdollistamaa

Kun harrastukset ovat merellisiä, niin liekö sitten ihme, että Markus Viitasen työssäkin merellä on merkittävä osa. Rauman sataman kautta kulkee suuri osa Suomen satamien konttiliikenteestä.

- Konteissa kulkee paljon asiakkaidemme tavaraa, joten sataman ja sen palveluiden kitkaton sujuvuus ovat ehdottomasti heidänkin etu.

- Keskustelen asiakkaidemme kanssa ja yhdessä pohdimme, josko logistiikkaputkessa olisi tehostamisen paikkoja. Työ on usein pitkäjänteistä kehittämistä ja siksi meidän tulee tuntea asiakas ja heidän logistiikkaprosesseihin liittyvät kipupisteensä. Usein me myös havaitsemme mahdollisia kehityskohteita, joita asiakas ei ollut itse huomioinut.