Logistikas Oy – Logistiikkapalvelut

Varastoautomaatit saavat kiitosta laadunvartijalta

Logistikas Oy:llä on ISO9001-laatusertifikaatti, joka ohjaa yrityksen sisäiseen johtamiseen ja asiakkuuksiin liittyvää toimintaa laadullisesti oikeaan suuntaan. DNV GL:n Kimmo Haarala on työskennellyt laatuasioiden parissa jo vuodesta 1988 ja Logistikas-yhtiöidenkin kanssa koko sen ajan, kun yrityksellä on laatusertifikaatti ollut.

DNV GL:n Kimmo Haarala vierailulla Logistikas Oy:ssä

Haaralan mukaan Logistikas Oy:ssä laatuasiat on aina otettu vakavasti ja laatustandardeihin liittyvien poikkeamien määrä on ollut varsin pientä, eli toiminta on ollut standardien mukaista.

– Vaikka vuosien saatossa on ollut muutoksia asiakaskunnassa ja yritys on avannut uusia toimipisteitä, laatuasioihin on aina kiinnitetty huomiota, Haarala kertoo.

Käytännössä laatusertifikaatit ja niihin liittyvät tarkastukset eivät ole lakisääteisiä, mutta on toimialoja, joissa asiakasyritykset edellyttävät laatusertifiointia. Akkreditointi on kansainvälisiin kriteereihin perustuva menettelytapa, jonka avulla toimijan pätevyys voidaan luotettavasti todeta. Asiakkaat, viranomaiset sekä alan toimijat voivat luottaa akkreditoidun toimijan palvelun laatuun ja sen tuottamien tulosten luotettavuuteen.

– Usein se helpottaa esimerkiksi tarjouskilpailuissa, joissa varsinkin isot asiakasorganisaatiot arvostavat laatusertifikaattia. Se vahvistaa yksiselitteisesti, että näihin asioihin kiinnitetään huomiota ja ne otetaan vakavasti, Haarala summaa.

Laatu on kaikkien etu

– Laatuauditointi ja siihen liittyvä jatkuva kehitystyö on parhaimmillaan oiva sparrauskeino yritykselle, jos se vaan halutaan nähdä niin. Toki meidän työmme ei ole konsultointia, vaan ainoastaan tarkastamme, että asiat tehdään tiettyjen standardien mukaan. Silti usein työmme tuloksena löytyy erittäin hyviä ja konkreettisia kehityskohteita, joihin yritykset myös tarttuvat, Kimmo Haarala sanoo.

Kone ei erehdy

Kimmo Haarala pitää hyvänä Logistikas Oy:n päätöstä investoida varastoautomaatteihin Lakarin logistiikkakeskuksessa.

– Inhimillisten erehdysten määrä minimoidaan, kun esimerkiksi keräilytyö annetaan koneen hoidettavaksi. Tämä toki laatuihmistä lämmittää, Haarala kertoo.

– Arvostan kovasti Logistikas Oy:n omistajien visiota ja uskallusta panostaa näin merkittävästi automaatiojärjestelmään. Sanoisin, että tämä on Suomen mittakaavassa poikkeuksellisen suuri investointi.

Kuka?

Kimmo Haarala on tullut alalle vuonna 1988, jolloin julkaistiin myös ISO9000-standardi. Hän on toiminut konsulttina isoissa suomalaisyrityksissä. Tänä vuonna tulee täyteen 23 vuotta DNV GL:n palveluksessa. Tuona aikana hän on asunut ja työskennellyt muun muassa kolme vuotta Moskovassa.

DNV GL on vuonna 1864 perustettu säätiön omistama tarkastulaitos, joka työllistää globaalisti noin 12 000 työntekijää. Yrityksen liikevoitot suunnataan tutkimus- ja kehitystyöhön.

FINAS on Suomen kansallinen akkreditointielin, joka akkreditoi eli toteaa päteväksi laboratorioita, sertifiointielimiä, tarkastuslaitoksia, vertailumittausten järjestäjiä sekä ympäristö- ja päästökauppatodentajia.
 

Kimmo Haaralan TOP 3:

  1. Akkreditointi on laadunvarmistuskeino organisaatiolle sisäisesti ja ulkoisesti

  2. Se toimii myös sparrauksena kunnianhimoisille organisaatiolle, jotka haluavat kehittää toimintaansa

  3. Jos eri organisaatioilla on sama auditoija, voivat nämä halutessaan luovuttaa auditoijalle oikeuden hyödyntää auditoinneissa saatuja tietoja, mikä lisää toiminnan tehokkuutta entisestään